הבדלים בין אוטומט לידני |
כאשר תלמיד ניגש לטסט על רכב פרטי, הוא נבחן על אחד מהשנים – או על רכב הילוכים, או על רכב אוטומטי. עם זאת, במשך לימוד התאוריה אנו צריכים ללמוד גם על רכב אוטומטי, וגם על רכב הפועל על הילוכים. על התלמיד להבין את ההיגיון מאחורי עבודת ההילוכים, כאשר הטסט עצמו יכול להיות על אוטומט בלבד. יש אנשים שלא מסתדרים עם רכב הילוכים כלל וכלל, אך את הנהיגה עצמה הם יבצעו בכל מקרה על רכב אוטומטי, לכן הטסט אליו הם ניגשים יהיה גם הוא על רכב אוטומטי. מדובר כאן כמובן בנהיגה שונה, עם דגשים שונים שאפשר לעבור עליהם ולהבין חלק מהם כאן.
הבדלים בולטים:
בין רכב רגיל לאטומטי יש מספר הבדלים הן בתפעול והן בטיפולים. יש כמובן תמיד לוודא שהפעולות הנכונות נעשות בטיפולים ברכב, בשביל זה כדאי לעשותם אצל מוסך מורשה ולא בכל מקום שרק נמצא, הן אם מדובר באוטומט או גיר רגיל. מעבר לטיפולים ישנם גם הבדלים בולטים בתפעול היום יומי של הרכב.
ראשית יש להבין את ההבדל הוויזואלי בין רכב אוטומט לרגיל, כאשר ברכב ידני אנו רגילים לראות את שלושת הדוושות – בלם, דלק ומצמד (קלאץ'), ברכב אוטומטי אנו רואים רק שתי דוושות, דלק ובלם. כך כל הפרקטיקה של החלפת ההילוכים בהתחשב במצמד כבר אינה רלוונטית, וברכב אוטומטי, כל מה שהנהג עושה עם הדוושות הוא להאיץ ולבלום.
דבר נוסף שמבדיל בין הרכב הידני לבין האוטומטי הוא החיסכון בדלק. בגלל סיבות מסוימות שאת חלקן נסביר מיד, הרכב הידני הוא חסכוני יותר בדלק מכיוון שהוא מתחשב בתנאי הכביש והנסיעה והחלפת ההילוכים עוזרת לרכב להתנהל על הכביש באופן מתאים יותר, ובכך חוסכת בהוצאות דלק מיותרות.
ברכב ידני השיקולים המנחים את הנהג בהחלפת הילוכים הינם:
תנאי הדרך – כאשר אנו נפעיל הילוך שונה בירידות ועליות, באיכות כביש כזו או אחרת, ובתנאי ראות לקויים.
מהירות הרכב – בעצם לא נוכל לנהוג כראוי ברכב הנוסע על 80 קמ"ש בהילוך שלישי, יותר מכך זה גורם סכנה ממשית לרכב. לכן הרכב יזהיר אותנו על כך עם רעשים שלא משתמעים לשתי פנים במידה וננסה לנהוג על הילוך לא מתאים למהירות.
ההבדלים בין שני סוגי הרכבים הם עוד רבים, ויש לעבור על כמה שיותר הבדלים ושלאות באתר למד נהיגה. בנוגע לפרקטיקת הנהיגה עצמה, נציין כי כבר צורת ההנעה הינה שונה, וההבדלים רבים. כך שלאחר נהיגה ממושכת בכלי רכב אוטומטי, נהגים רבים שוכחים כמעט לחלוטין נהיגה נכונה ברכב ידני. עם זאת ברור כי השאיפה היא כמובן לא להגיע למצב זה ולשלוט על סוג הרכב עליו עשית רישיון.