הבדלים בין ידני לאוטומטי |
בחלק הראשון עברנו מעט על ההבדלים בין רכב ידני לאוטומטי, כאשר אנו לוקחים בחשבון את העובדה כי נהגים רבים שעוברים את הטסט על רכב ידני, שוכחים לאחר זמן מה את הדגשים החשובים. הדבר קורה מכיוון שקילומטראז' רב על רכב אוטומטי עושה את העבודה שלו, ולא משאיר יותר מדיי מקום לדגשים שאינם רלוונטיים כבר. עם זאת, לא מעט נהגים מוצאים עצמם נוהגים שוב על רכב ידני, מכיוון שהחליפו רכב או מכיוון שהשאילו רכב מחבר או בן משפחה, ואז נהג לא מתורגל על הילוכים ידניים עושה טעויות, אותן אנו יודעים כי אי אפשר להרשות.
לכן יש כמה דברים אלמנטריים שכדאי לשנן ולהביא למצב שלא שוכחים כלל. הבדלים מהותיים שניתן לעלות עליהם כבר בלימוד תאוריה, וכאלה שאם נזכור אותם, יהיה לנו בסיס טוב וקרקע לשמר את המידע החשוב על ההבדלים בין הרכבים השונים.
אלמנט ההנעה:
הנעת הרכב הידני, נעשית בשילוב דוושות המצמד (קלאץ') והבלם (ברקס). מורה הנהיגה שלכם יסביר לכם מה הם הדגשים החשובים בהנעת הרכב, אבל נציין כאן כי יש קשר ברור בין הנעה נכונה לבין תרגול של עבודת רגליים בין הבלם למצמד. ברכב אוטומטי אין את דוושת המצמד, ולכן הדגש הוא שונה לחלוטין.
ברכב אוטומטי, דבר חשוב שיש לשים לב אליו הוא שידית ההילוכים נמצאת על מצב P- חנייה, או על מצב נייטרלי N, ושבלם היד מורם. אלה הדגשים החשובים לרכב אוטומטי, שכן אנו רוצים לשמור על מצב שהרכב סטטי ולא יזוז גם לאחר שנניע.
הבדל מהותי נוסף נעוץ בהאטה של הרכב. כאשר אנו נוהגים ברכב אוטומטי, על מנת להאט עלינו להביט במראות, לעזוב בעדינות את דוושת הדלק, ובמידת הצורך ללחוץ על הבלם.
כאשר מדובר על רכב הילוכים, יש להביט במראות כמובן, לאחר מכן לשלב בעדינות להילוך נמוך יותר, תוך התחשבות בתנאי הכביש, להקפיד על מבטים לצדדים ולאחור, ועל עבודת רגליים נכונה עם המצמד והבלם.
דגשים חשובים נוספים יורחבו כאן בהמשך, אך יש לזכור תמיד כי מי שמקבל רישיון על רכב ידני, לא יכול לשכוח את הדגשים החשובים, כי מדבור בסכנה של ממש.