מזג אוויר יכול לשנות הרגלים והתנהגות באופן מידי וחד משמעי. תכניות שתוכננו עבור מזג אוויר מסוים משתנו לחלוטין עם תפרוץ סופת רעמים, גשם או ברד, ולעיתים אף בשינויים קיצוניים פחות. מזג האוויר הוא בעל השפעה מכרעת על תכניותינו, ועל מעשים יום יומיים שאנחנו נוקטים בשגרה. כך גם בהרגלי נהיגה, בפעולות פשוטות המתוכננות בימים של קיץ או אביב, משתנות לחלוטין בימי חורפיים בהם תנאי מזג האוויר הם קשים ומהווים סיכון לבטיחות הנהג ונוסעיו.
הדרכה במצבי קיצון אצל מורה לנהיגה מנוסה
נהג חדש אשר נתקל בשינויי מזג אוויר בנהיגה בפעמים ראשונות, לא ידע להתמודד עימם בצורה היעילה ביותר. הניסיון משחק כאן תפקיד, ומערכת היחסים עם הרכב גם היא חשובה. ככל שנצבור יותר שעות על ההגה, ובמיוחד בתנאי מזג אוויר בלתי רגילים, כמו למשל בכביש רטוב, קפוא או במצבים של ראות לקויה, כך נדע יותר טוב להתמודד עם תנאי מזג אוויר אלה ונדע לנהוג בהם באופן בטיחותי ונכון יותר. מצד שני אין הרבה סיכוי שנמצא עצמנו כבר בפעמים הראשונות מנוסים ומתורגלים בנהיגה בתנאי מזג אוויר לא רגילים, ועם זאת צריך תמיד להתחיל במשהו. לכן תפקידו של המורה לנהיגה הוא קריטי כאן. מורה לנהיגה יכול להוות לתלמיד את הגורם המנוסה אשר יבהיר לו מה עליו לעשות ואיך לנהוג.
בלימה לסירוגין
דגש אחד שיכול המורה לנהיגה להרגיל את תלמידיו הוא לאר לבלום בבת אחת בעת מזג אוויר קשה. האינסטינקט לעיתים קרובות הוא ללחוץ חזק על דוושת הבלם, מהלך לא נכון ולא בטיחותי. דווקא בלימה לסירוגין, מדודה וזהירה היא הבלימה הנכונה בעת שרוצים לעצור בפתאומיות, והיא מסכנת את הרכב פחות. כך הרכב לא יחליק על הכביש ותימנע תאונה. העובדה הזו ידועה לנהגים מנוסים ולמורי נהיגה, אך פחות לתלמידים או נהגים חדשים.