הרכב חייב לשמור על מהירות המתאימה לתנאי הדרך, לגורמים אחרים הנמצאים בכביש, ולתנאים והגבלים הקיימים בחוק. אי אפשר להתייחס בביטול לחובת ההאטה כאשר מדובר בקרבה לגורמים מסכנים, כמו הולכי רגל, ראות לקויה, בעלי חיים או ילדים. לכן גם בהימצאות במקומות שהם פחות בטיחותיים ופחות מתוכננים בצורה שמאפשרת שליטה מלאה ברכב או מיצוי מקסימאלי של היכולות שמציע הרכב. כך למשל במנהרה, כאשר אנו נכנסים למקום בו יש גורמים הפוגעים משמעותית בשדה הראייה שלנו, זה מפריע לנו לשלוט ברכב ולראות מרחבית את הסכנות הנשקפות לנו, כמו גם הגורמים החשובים להתייחסות מצד הנהג. כזה הוא המצב גם בכניסה לגשר צר, המאפשר מעבר לרכב אחד או לשני רכבים אך בזהירות ובהיצמדות לימין. מקומות אלה, על אף שאינם מהווים סכנה לנהג מפאת גורמים הנמצאים בהם, מעצם היותם בעיתיים בגלל הסיבות שפירטנו כאן, מחייבים האטה מצדו.
מצב הדרך כמשפיע על המהירות
נהגים נוטים לחשוב כי ככל שהם שולטים ברכב כך הם יכולים להרשות לעצמם לנהוג מהר. לא כזה הוא המצב, שכן יש גורמים נוספים המשפיעים על הנסיעה, דרך משובשת, למשל, היא גורם שכזה. אוי לנהג שלא יתחשב בדרך משובשת בעת הנהיגה, שהרי היא מפריעה לשליטה נכונה ברכב, מוסיפה גורמים חדשים שיש להתחשב בהם ומחייבת האטה. כזה הוא המצב גם בדרך שאינה פנויה, או שיש בה פניות וסטיות חדות. תמרורים וסימוני על הכביש הם חשובים כאן ומחייבים התייחסות, לכן יש לשנן אותם כבר בעת לימוד תאוריה. דרכים אלה מחייבות התייחסות של הנהג מראש, ועליו לנהוג לאט ובזהירות בדרכים אלה, גם אם הוא מרגיש שיש לו שליטה מלאה ברכבו וגם אם הוא חושב שהדרך במצב סביר.
דרך תקינה גם יכולה לחייב האטה
גם במצב של דרך תקינה, יש מצבים בהם יש להאט. כך למשל כאשר יש ירידות רבות, או פניות בדרך, ירידות רבות מחייבות האטה, שכן האצה מינימאלית מספיקה על מנת ששליטת הנהג ברכבו תיפגע משמעותית. ניתן לציין שוב כי המהירות של הרכב היא גורם משמעותי שיש לתת עליו את הדעת ותמיד להיות בטוח כי אנו נוהגים על פי חוקי התנועה וההיגיון הבריא.