דוגמאות לגורמי כישלון במבחן הנהיגה: מעבר נתיבים והתקרבות לצמתים:
כידוע מבחן הנהיגה הוא מבחן אישי. ברוב המקרים נמצא ברכב הבוחן, היושב במושב ליד התלמיד ושני תלמידי נהיגה נבחנים. התלמיד הראשון נוהג במשך כ 20 דקות והתלמיד השני יושב מאחור. במחצית המבחן התלמידים הנבחנים מתחלפים.
בוחן נהיגה הוא מורה נהיגה, שעבר קורס בוחנים מיוחד, בו למד את תורת המבחנים, ובמיוחד למד כיצד להעריך ולבחון תלמידי נהיגה במבחן המעשי –הטסט.
בחלק זה מתייחסים מדדי הבוחן, כאשר הוא פוסק את החלטתו עבר/נכשל לאחר מבחן הנהיגה.
מעבר נתיבים והתקרבות לצמתים והערות הבוחן:
א. מעבר מסוכן בין נתיבים ללא התייחסות לרכב הנע בנתיב המקביל. או מעבר בין נתיבים ללא תקשורת, מבט או איתות, חציית צמתים בצורה מסוכנת, ללא בקרה ובחוסר זהירות – במצבים אלו אין כל שיקול דעת לבוחן. תוצאת הכישלון ברורה ומהדהדת. מעבר בין נתיבים ויותר מכך צמתים, מהווים חלק נכבד מתאונות הדרכים. במקרים אלו לא חשוב מה גורם לתלמיד הנבחן לנהוג כך, פשוט אסור לתת רישיון.
ב. חוסר ידע בהשתלבות בנתיבי האצה, הבוחן נדרש להתערב כדי למנוע סכנה אפשרית – כפי שפורט בחצית צומת מסוכנת, יש מצבים בהם חוסר ידע או הססנות או חוסר כישורים, הם מסוכנים עד כדי גרימת סיכון או תאונה. לבוחן הנדרש להתערב, כדי למנוע סכנה אין כלל שיקול דעת והוא חייב להכשיל את תלמיד הנהיגה.
ג. התפרצות לצומת שאינו פנוי, הבוחן התערב כדי למנוע סכנה – התפרצות לצומת נובעת על פי רוב מהססנות יתר. התלמיד הנבחן מרגיש כי הוא לא מצליח להפגין בטחון ולחצות צומת בזמן סביר ואז הוא מנסה לעבור במהירות גבוהה תוך סיכון. לבוחן אין בררה ועליו להכשיל את הנבחן.
C כל הזכויות שמורות
אודות הכותב - איתמר לוין מורה ומרצה ללימוד תאוריה. מוציא לאור של ספרי לימוד תאוריה, מולטימדיה - למד נהיגה בדרך הקלה, למד תיאוריה ללא קריאה.